Aquesta setmana, en el marc del MWC, es va presentar, de
nou, la T- Mobilitat.
Des d’Stop Pujades fa anys que reclamem total transparència en el projecte, en
les negociacions i en el seu cost final, sense que, fins al moment, s’hagi fet
cap gest en aquest sentit i sigui escassa la informació que arriba a la
ciutadania.
En aquesta darrera nota de premsa de presentació se’ns
informa que s’ha creat un grup de treball format per la Generalitat de
Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB)
per dissenyar el futur nou model tarifari. Nosaltres ens preguntem per a què
van servir els 271.000 euros que es va gastar l’Autoritat del Transport
Metropolità (ATM) l’any 2014 per estudiar el model tarifari i zonificació arran
de la T Mobilitat.
Estudi, per cert, que era igual a un que ja s’havia fet l’any 2001 de 105.000
euros i que, curiosament, es va atorgar a la mateixa empresa
PricewaterhouseCoopers (PwC).
Així mateix, ens preguntem què vol dir el conseller Rull quan
diu que “estem fent una cosa que mai abans ha fet ningú” amb la implantació de
la nova targeta T-Mobilitat. Perquè targetes similars sense contacte estan
funcionant a llocs tan propers com el Camp de Tarragona o Zaragoza i, a més, s’han
fet sense intermediaris i sense haver-se privatitzat la gestió del transport,
com s’ha fet amb la
T-Mobilitat. També se’ns informa que s’augmentarà el pes
públic en el contracte de la
T Mobilitat. Doncs bé, volem saber com s’augmentarà aquest
pes i com es garantirà que l’empresa privada que gestionarà tot el transport de
Catalunya no tingui accés a les dades personals de les usuàries. Si les dades
no les gestiona l’empresa privada, exigim saber qui ho farà i amb quines
condicions.
A la nota de premsa es diu que “l'AMB també portarà la gestió de la T-Mobilitat amb la
ciutadania”. Caldria aclarir com la ciutadania portarà la gestió de la T-Mobilitat perquè, pel
que sabem, la gestió la farà una empresa privada. Fa anys que Stop Pujades
reclama una Taula Social del Transport (tal com estableix la llei de
finançament del transport públic), operativa i vinculant, on usuàries i
Administració participin en les decisions que afecten al transport públic,
sense la intermediació d’empreses privades.
I, a continuació, defineixen la T-Mobilitat com “la
segona revolució del transport públic després de la integració tarifària”. Recordem
que la integració tarifària va ser un projecte estudiat i implantat per l’Administració;
en canvi, la T-Mobilitat
suposa la privatització de la gestió del transport públic, amb la qual s’atorga
la seva gestió a un grup d’empreses liderat per Caixabank. És aquesta la
revolució que volem les usuàries? Deixar en mans d’un grup bancari la gestió
del transport i, de fet, la seva planificació i futur, ja que també està en les
seves mans el deute de més de 450 M€ del transport públic? Des d’Stop Pujades
tornem a exigir una T-Mobilitat de gestió i propietat 100% públiques i
reprendre el control públic del transport.
Finalment, també volem saber quan ens costarà a les
usuàries i a la ciutadania l’endarreriment de dos anys en la implementació de la T-Mobilitat. En el
contracte signat amb Soc Mobilitat, l’empresa liderada per Caixabank,
s’expliciten indemnitzacions per aquest concepte, així que exigim una total
transparència en les negociacions que s’estan duent a terme entre l’ATM i
l’empresa Soc Mobilitat, i el cost real de la privatització de la gestió del
transport públic.
Barcelona, 3 de marc de 2017
#stoppujadestransport